Basis cv: Meest Complete Gids (wat, hoe & waarom)

basis-cv

Als je weinig ervaring hebt met het maken van een overtuigend cv, dan raden we je aan om te beginnen met het maken van een basis cv. Het basis cv (ook wel 'moeder cv' genoemd) is een cv met daarin een complete samenvatting van alle relevante informatie over jou. Vervolgens kun je het basis cv gebruiken als uitgangspunt en per sollicitatie aanpassen aan je eigen behoeftes en de behoeften van de betreffende functie. In deze blog laten we precies zien hoe je een perfect basis cv opstelt en hoe je deze kan gebruiken om de kans op een baan te verhogen.

Wat is een basis cv?

Het basis cv of moeder cv is een document waarbij je een samenvatting maakt van al je ervaringen, opleidingen, vaardigheden en andere relevante informatie. Het idee hierachter is dat je dit cv kan gebruiken als uitgangspunt en voor elke specifieke sollicitatie gemakkelijk kan aanpassen met de belangrijkste informatie voor de gezochte functie.

Wat is het nut van een basis cv?

Een basis cv kan erg handig zijn om te gebruiken als uitgangspunt bij het opstellen van de rest van je cv's. Stel je bent een starter op de arbeidsmarkt op zoek naar je eerste baan. Misschien ga je wel solliciteren op meerdere vacatures. Het is dan ontzettend handig om een moeder cv te hebben die je telkens per sollicitatie wat kan aanpassen, zodat je cv telkens perfect aansluit op de functie-eisen. Het enige wat je waarschijnlijk hoeft te doen is de irrelevante informatie met betrekking tot de functie waarop je solliciteert te verwijderen.

Wat zijn de voordelen van het maken van een basis cv?

Enkele voordelen van een basis cv zijn:

  • Je bespaart tijd: als je van plan bent bij verschillende bedrijven te solliciteren, heb je met een moeder cv alvast een zeer gedegen basis staan. Je hoeft niet telkens een nieuwe cv te maken.
  • Het laat zien waar je moet verbeteren: door alleen de broodnodige informatie op te nemen in je basis cv, kun je eenvoudig zien welke ervaringen en vaardigheden je nog mist in je cv voor een specifieke functie.
  • Het helpt je om je cv te optimaliseren: veel bedrijven maken gebruik van sollicitatievolgsystemen waarbij het nodig is dat er een aantal trefwoorden van de vacature in het cv staan. Met een basis cv is dat een fluitje van een cent.

Wat zet je in een basis cv?

Je vermeldt alle informatie die relevant kan zijn voor wanneer je gaat solliciteren op een nieuwe baan. Vervolgens werk je deze onderdelen helemaal uit, zodat wanneer je gaat solliciteren op een nieuwe baan je alleen nog maar irrelevante informatie hoeft te verwijderen.

Dit is wat je in je basis cv vermeld:

  1. Al je persoonlijke gegevens (inclusief foto)
  2. Een persoonlijk profiel
  3. Een doelstelling
  4. Je werkervaring
  5. Opleidingen
  6. Stages
  7. Vaardigheden, competenties en persoonlijke eigenschappen
  8. Talenkennis
  9. Gevolgde cursussen en behaalde certificaten
  10. Hobby's en interesses
  11. Vrijwilligerswerk
  12. Nevenactiviteiten en extracurriculaire activiteiten
  13. Referenties
  14. Overige relevante informatie over jouw professionele loopbaan

In de volgende alinea zullen we uitleggen hoe je een moeder cv opstelt.

Hoe maak je een basis cv?

Voor de belangrijkste onderdelen van je moeder cv zullen we uitleggen hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Dit zijn de stappen die je moet volgen voor het opstellen van een basis cv:

1. Neem de benodigde personalia op

Elk cv heeft contactgegevens nodig. Vermeld hier je voor- en achternaam, telefoonnummer, e-mailadres, adres of woonplaats en je geboortedatum. Voeg daarnaast ook relevante informatie toe zoals een portfolio, website je LinkedIn profiel.

2. Schrijf een algemeen persoonlijk profiel

Vervolgens schrijf je een professionele samenvatting waarin je jouw unieke vaardigheden, persoonlijke eigenschappen, kwalificaties een ervaringen benadrukt. Bij elke nieuwe sollicitatie kun je kijken of je veranderingen moet aanbrengen. Veel bedrijven hechten bijvoorbeeld waarde aan verschillende eigenschappen of vaardigheden. Die kun je dan gemakkelijk omwisselen.

3. Vermeld je werkervaring

Vermeld telkens bij elke werkervaring al jouw taken en verantwoordelijkheden. Probeer daarbij natuurlijk ook altijd zoveel mogelijk behaalde resultaten te benoemen uitgedrukt in getallen, cijfers en percentages (klanttevredenheid met X% verhoogd, proces X 10% efficiënter gemaakt). Als je vervolgens gaat solliciteren op een specifieke vacature, haal dan weg wat niet relevant is voor de betreffende functie.

4. Maak een sectie met je opleidingen

Ook hier benoem je weer al je opleidingen. Je kunt ervoor kiezen om daarbij ook je vakkenpakket, studierichting, specialisaties en andere relevante informatie te vermelden om het zo volledig mogelijk te maken.

5. Benoem je vaardigheden

Neem de vaardigheden op in je curriculum vitae waarvan je verwacht dat je ze altijd nodig hebt in de functies waarop je solliciteert. Als je bijvoorbeeld docent bent, dan heb je vrijwel altijd vaardigheden en competenties nodig als: betrokken, presenteren, organiseren, etc. Neem deze dan alvast in je basis cv op.

Welke soorten cv's zijn er en welke moet je kiezen?

Er zijn 4 soorten cv's waaruit je kan kiezen:

Elk cv heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Het teruglopend cv wordt door vrijwel elke sollicitant gebruikt. Hierbij vermeld je informatie in omgekeerd chronologische volgorde. Je zet dus je meest recente ervaringen en opleidingen bovenaan en je werkt terug naar het verleden.

Als je solliciteert vanuit werkloosheid of je hebt een gat in je cv dat groter is dan één jaar, dan kun je wellicht eens kijken naar een vaardigheden cv. Hierbij leg je meer de nadruk op je vaardigheden en competenties die je bezit in plaats van ervaringen die je hebt opgedaan.

Zorg dat je jouw basis cv up-to-date houdt

Als je eenmaal een basis cv hebt gemaakt, dan is het raadzaam om deze zo nu en dan bij te houden en te updaten met nieuwe ervaringen en informatie. Zo zorg je ervoor dat je altijd de relevante informatie scherp houdt en goed documenteert. Ook als je nog in dienst bent bij een bedrijf, maar je hebt misschien wel promotie gemaakt of een mooie prestatie neergezet, zet deze dan in je cv. Kost je misschien 5 minuten, maar bespaart wel weer veel tijd als je je cv weer eens nodig hebt.

Conclusie en advies

  • Het basis cv is een zeer uitgebreid cv met alle informatie over jouw professionele carrière. Het stelt je in staat om snel & gemakkelijk een professioneel cv te maken.
  • Een basis cv kost je misschien wat tijd om te maken, maar bespaart veel tijd in de toekomst. Dit omdat je voor iedere sollicitatie snel een aangepast cv kan maken door enkel de informatie te verwijderen die niet relevant is voor de baan waarop je solliciteert.
Maak een Perfect CV in 3 stappen.

Blaas de concurrentie omver met een perfect CV. Ontdek tips van échte carrière-experts en verhoog jouw kans op een baan.

Gratis CV makenCV voorbeelden
Hoi :-). Ik zal mijzelf even voorstellen; mijn naam is Lisanne Kropman. Ik heb ruime ervaring in Human Resource Management en Recruitment. Ik heb voor verschillende bedrijven mogen werken op de afdeling HR & Personeelszaken. Ik heb in mijn loopbaan dan ook ruime ervaring kunnen opdoen cv's, solliciteren en alles wat daarbij komt kijken. Na een hele poos gewerkt te hebben, leek het me wel leuk om de kennis en ervaring die ik had opgedaan op het gebied van solliciteren en het maken van opvallende CV's met een publiek te delen. Vandaar dat ik toen ben begonnen met Cvtips.nl.