Online-marketeer cv-voorbeeld en schrijfgids

Je staat op het punt om een cv te maken voor een functie in de digitale marketing. Functies in online marketing zijn vrij uiteenlopend. Het kan een specifieke functie zijn voor SEO of SEA specialist, of een meer algemene functie waarbij je van alles gaat doen. Hoe dan ook, je hebt een goed cv nodig die goed aansluit op de vacature. Met andere woorden; je hebt een cv nodig dat converteert. In dit artikel laten we zien hoe je dat doet. Ook hebben we een voorbeeld cv van een online marketeer opgenomen die je kan gebruiken als spiekbrief.

Cv-voorbeeld online marketeer

Als online marketeer kan je een heel breed takenpakket hebben. Denk aan het ontwikkelen en uitvoeren van online marketingcampagnes, analyseren van gegevens en het beheren van websites. Je moet analytisch sterk zijn, een tikkeltje creatief en goede communicatieve vaardigheden bevatten. Dit zijn slechts enkele factoren die ook in je cv naar voren moeten komen als je wil dat deze opvalt bij werkgevers. Hieronder hebben we een cv-voorbeeld van een digitale marketeer opgenomen. Deze kun je gebruiken als spiekbrief bij het opstellen van je eigen cv.

Voorbeeld cv online marketeer

De beste structuur van een online marketing cv

Je online marketing cv moet in ieder geval de volgende onderdelen bevatten:

  1. Persoonlijke gegevens
  2. Persoonlijk profiel
  3. Werkervaring
  4. Opleidingen
  5. Vaardigheden
  6. Extra onderdelen, zoals talen, hobby’s, etc.

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat je een goed leesbaar lettertype gebruikt met voldoende witregels en marge. Je kunt uiteraard een creatief cv-template gebruiken, maar zorg dat je niet totaal overboord gaat met allerlei kleuren en visuele elementen.

We zullen bij elk onderdeel een aantal tips en richtlijnen meegeven, zodat jij ook een perfect cv kan maken.

Waar moet je op letten bij een internet marketing cv

Bij online marketing draait het allemaal om resultaten en prestaties. Het verhogen van het conversiepercentage, het aantal websitebezoekers, de omzet, noem het maar op. Als je écht een overtuigend cv wil, dan benoem je deze prestaties en dan koppel je hier harde cijfers aan. Zeg dus niet:

“Ik was verantwoordelijk voor het verhogen van het conversiepercentage.”.

Maar schrijf:

“Gemiddeld het conversiepercentage van klanten met 25% verbeterd door het doen van A/B-tests, pagina-optimalisatie en het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid.”

Hiermee zorg je ervoor dat jouw digitale marketing cv er met kop en schouders bovenuit steekt.

Bij het onderdeel werkervaring zullen we hier iets dieper op ingaan en meer voorbeelden geven.

Persoonlijke gegevens

In elk cv begin je met het vermelden van je contactgegevens. Dit is eigenlijk het enige onderdeel dat écht verplicht is. Let vooral op het correct vermelden van je telefoonnummer en e-mailadres. Aangezien je online marketeer bent is het ook verstandig om je LinkedIn profiel op je cv te zetten. Als je daarnaast een portfolio hebt waar je meer van je werk hebt gedeeld, dan is dit uiteraard ook zeer waardevol om te vermelden.

Zet ook zeker de functietitel uit de vacature op je cv. Veel bedrijven hanteren een andere benaming voor de functie. Denk aan ‘online marketeer’, ‘digitale marketeer’, ‘SEO-specialist’, etc. Door de functietitel letterlijk in je cv te zetten, ziet een potentiële werkgever gelijk dat je cv goed aansluit op de vacature.

Schrijf een profielschets

Een goed cv van een internet marketeer moet gelijk de aandacht van de recruiter kunnen trekken en vasthouden. Dit zal namelijk ook een deel van je werk zijn. Als SEA-, en SEO-specialist ben je gewend aan het schrijven van pakkende titels die converteren. Bij een cv begint het vaak met een scherp en uniek persoonlijk profiel.

Een profielschets is 3-6 regels lang en dient als inleidende paragraaf van je cv. Je laat hierin wat meer van jezelf en jouw toegevoegde waarde zien. Daarnaast benoem je ook altijd een aantal vaardigheden die belangrijk zijn voor een functie binnen de online marketing.

Persoonlijk profiel

Als ervaren online marketeer beschik ik over uitgebreide kennis en ervaring in het opzetten, uitvoeren en analyseren van online marketingcampagnes. Dankzij mijn grote interesse in de digitale marketingwereld, volg ik de laatste trends en ontwikkelingen op de voet. Ik weet hoe ik meetbare KPI’s moet opstellen voor online campagnes en hoe ik deze kan monitoren om zo de prestaties te verbeteren. Tot slot werk ik graag samen in een team van andere marketeers om maximale resultaten te behalen.

Je wekervaring als online marketeer vermelden

Bij je werkervaring zal je pas echt indruk moeten maken. Het is belangrijk dat je jouw werkervaring aanpast op basis van de eisen uit de vacature. Zoals we eerder al zeiden, kunnen de taken van een online marketeer namelijk vrij uiteenlopend zijn.

Probeer daarnaast zo concreet mogelijk te zijn. Beschrijf naast je taken ook resultaten of prestaties die je uitdrukt in harde cijfers en percentages.

Als je nog geen relevante werkervaring hebt opgedaan, kun je andere praktijkervaringen benoemen. Deze praktijkervaringen hebben dan vaak verband gehouden met je opleidingen. Denk bijvoorbeeld aan een stage. Ook als je in je vrije tijd een blog hebt opgezet, dan zou je de ervaringen die je hiervan hebt geleerd (copywriting, SEO) ook kunnen opnemen in je cv en wat meer uitlichten.

Werkervaring

Online marketeer, PeakMarketing
augustus 2018 – Heden

  • Bedenken, opzetten en uitvoeren van verschillende online marketingcampagnes en strategieën. Denk aan SEO, SEA en e-mailmarketing campagnes.
  • Analyseren van data en het verbeteren van het conversiepercentage.
  • Het aantal websitebezoekers verdubbeld door middel van een zoekwoordenonderzoek met bijbehorende contentstrategie.
  • Gemiddeld het conversiepercentage van klanten met 25% verbeterd door het doen van A/B-tests, pagina-optimalisatie en het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid.

Junior Online Marketeer, BrightSpark
oktober 2015 – juli 2018

  • Dagelijkse activiteiten van webshops bijgehouden, waaronder het plaatsen van producten, prijzen en het draaien van promoties.
  • E-mailmarketingcampagnes opgezet in HubSpot voor verschillende klanten om de verkoop van producten te stimuleren.
  • Identificeren en implementeren van diverse cross- en upsell mogelijkheden voor (webshop)klanten. Bij één klant steeg de omzet met 35%.

Noem je opleidingen

Er bestaat niet echt een ‘opleiding’ om online marketeer te worden. Er zijn wel bepaalde cursussen of korte opleidingen die je kan doen om opgeleid te worden tot digitale marketeer. Als jij zo’n opleiding hebt gevolgd is het uiteraard verstandig om deze in je cv te vermelden. Vaak hebben online marketeers een hbo-studie afgerond in de marketing, communicatie of sales. Het aantonen van een hbo werk- en denkniveau zal altijd toegevoegde waarde hebben. Als je weinig werkervaring hebt en wel toevallig een marketing-gerelateerde studie hebt gevolgd, dan kun je een aantal van je taken en prestaties vermelden.

Opleidingen

Commercieële economie
2013 – 2017

Cursussen
  • Ultimate Google Ads - 2021
  • Advanced SEO - 2020

Zet vaardigheden in je digitale marketing cv

Of het nou gaat om een creatieve functie als grafisch vormgever of CRO-functie, het is belangrijk dat je laat zien dat jij over de juiste vaardigheden beschikt. Je zal een aantal technische vaardigheden nodig hebben (zoals SEO, SEA, CRO) en een aantal eigenschappen (zoals analyserend vermogen). Neem een mix van deze vaardigheden op in je cv.

De beste digitale marketingvaardigheden voor op je cv:

  1. SEO
  2. SEA
  3. CRO
  4. Social media marketing
  5. E-mailmarketing
  6. Contentmarketing
  7. Copywriting
  8. Grafisch ontwerp

De beste eigenschappen van een goede online marketeer zijn:

  1. Creatief
  2. Kritisch denken
  3. Analyserend vermogen
  4. Oplossingsgericht
  5. Samenwerken
  6. Oog voor detail
  7. Klantgericht

Aanvullende secties voor je online marketing cv

Je hebt met de bovenstaande onderdelen een hele solide basis staan. Echter, je kan er nog voor kiezen om extra onderdelen toe te voegen. Denk aan secties speciaal voor het uitlichten van computervaardigheden, vreemde talen, hobby’s of cursussen. Zeker voor online marketeers is het niet ondenkbaar dat je een cursus hebt gevolgd voor het leren of verder ontwikkelen van een bepaalde vaardigheid.

Maak een Perfect CV in 3 stappen.

Blaas de concurrentie omver met een perfect CV. Ontdek tips van échte carrière-experts en verhoog jouw kans op een baan.

Gratis CV makenCV voorbeelden