Callcenter-medewerker cv-voorbeeld en schrijfgids

Een callcenter medewerker beheert de stroom van inkomende of uitgaande oproepen (afhankelijk van het soort functie). Het is een relatief eenvoudige baan waar je baak geen opleiding voor hoeft te doen die ook nog eens redelijk goed betaald. Ideaal dus voor een grote groep sollicitanten. Wil je gaan solliciteren? Dan heb je een goed cv nodig. In dit artikel laten we zien hoe je dat aanpakt.

Cv-voorbeeld callcenter medewerker

Omgaan met klanten vereist bepaalde vaardigheden en competenties waarmee je in staat bent om goed te kunnen communiceren. Ook zal je ad hoc oplossingen moeten kunnen verzinnen voor problemen. Afhankelijk van het type callcenter medewerker, kan het ook voorkomen dat je producten moet verkopen. De basistaken omvatten onder meer:

  • Beantwoorden van inkomende oproepen en het helpen bij vragen en problemen.
  • Nieuwe klanten werven of bestaande klanten behouden.
  • Gespreksgegevens registreren in het belsysteem.

Dit zijn allemaal zaken die in je callcenter medewerker cv naar voren zullen moeten komen. Hieronder hebben we een voorbeeld cv van een callcenter medewerker uitgewerkt die je kan gebruiken als spiekbrief:

Voorbeeld cv callcenter-medewerker

4 tips voor een effectief cv van een callcenter medewerker

Als callcenter medewerker kun je verschillende beroepen invullen. Als inbound callcenter medewerker ben je verantwoordelijk voor het beantwoorden van inkomende oproepen. Dit is vergelijkbaar met een klantenservice medewerker of helpdeskmedewerker. Je kan ook outbound callcenter medewerker zijn waarbij je zelf actief moet bellen om producten of diensten te verkopen. Hoe dan ook, zorg dat je de volgende tips in je callcenter medewerker cv verwerkt om zoveel mogelijk kans op een baan te maken:

  1. Licht je persoonlijke kwaliteiten uit: Goed kunnen praten en communiceren zijn belangrijk als telefoonconsultant. Geduld, oplossingsgericht en klantgericht moeten centraal staan in je cv.
  2. Vermeld prestaties: Het werk van een callcenter medewerker wordt voortdurend gemeten. Denk aan het aantal afgehandelde beroepen, klanttevredenheidspercentages of aantal verkopen. Dit zijn mooie cijfers die je in je cv kunt benoemen om zo de werkgever te overtuigen van je kwalificaties.
  3. Benoem computervaardigheden: Een callcentermedewerker besteed ook tijd aan het invoeren van gegevens in het belsysteem.
  4. Besteed evenveel aandacht aan het ontwerp: Niet alleen de inhoud, maar ook de vorm is extreem belangrijk. Zorg voor een overzichtelijk en goed gestructureerd cv. Als je geen zin hebt om dat allemaal zelf te regelen in Word, gebruik dan een cv-template.

Je cv als callcenter medewerker moet uit verschillende onderdelen bestaan. We zullen de belangrijkste hieronder met je doornemen.

Persoonlijk profiel opstellen als callcenter medewerker

Om op te vallen tussen cv’s van andere kandidaten en de werkgever te overtuigen, is het zeker de moeite waard om jouw kwalificaties in enkele zinnen samen te vatten. Dit wordt ook wel het persoonlijk profiel genoemd en staat vaak bovenaan je cv. Het moet antwoord geven op vragen als: “wie ben je?”, “wat zijn je belangrijkste vaardigheden?”, “wat zijn je prestaties?”.

Hieronder geven we een voorbeeld van een persoonlijk profiel voor een callcenter medewerker:

Ik ben een professionele en empathische callcentermedewerker met uitstekende luistervaardigheden. Ik heb een talent voor het adequaat oplossen van problemen en ben altijd gefocust om een zo goed mogelijke klantenservice te bieden. Ik zet graag een stapje extra om de behoeften van klanten te begrijpen. Om die reden heb ik een zeer hoog klanttevredenheidspercentage van circa 96%. Tot slot ben ik in staat om kalm te blijven onder uitdagende situaties en kan ik effectief communiceren met allerlei soorten mensen.

Werkervaring in je cv

Als je als callcenter medewerker aan de bak wil, zul je recruiters moeten overtuigen dat je geschikt bent voor deze functie. Het zal een beetje afhangen van het soort callcenter medewerker hoe je dat het beste kan aanpakken. Als outbound callcenter medewerker zal je bijvoorbeeld vooral moeten focussen op je verkoop- en onderhandelingsvaardigheden. Als inboud callcenter medewerker moet je je vooral richten op klantgerichtheid en oplossend vermogen. Hieronder hebben we voor beiden een voorbeeld opgenomen:

Werkervaring

Outbound Callcenter Medewerker, Telefoonboek, Amsterdam
januari 2018 – Heden

  • Proactief benaderen van potentiële klanten door middel van koude acquisitie.
  • Klantbehoeften identificeren en hierop inspelen met passende (product)oplossingen.
  • Elk kwartaal de gestelde verkoopdoelen met circa 15% overschreden.
  • Klanttevredenheid verbetert door klantvragen accuraat te beantwoorden.
  • Informatie verstrekken over huidige promotionele aanbiedingen.

Inbound Callcenter Medewerker, I-CustomerService, Amsterdam
maart 2015 – december 2018

  • Inkomende oproepen beantwoord en geholpen bij vragen en problemen.
  • Gespreksgegevens accuraat en nauwkeurig opgenomen in het belsysteem.
  • Doorverwijzen van complexe vraagstukken naar hoger opgeleide medewerkers.
  • Adviseren van (nieuwe) klanten over producten en diensten.
  • Bijgedragen aan het verbeteren van onze producten door feedback uit de gesprekken te delen.

Opleidingen & cursussen

Als je relevante opleidingen of cursussen hebt gevolgd om aan de slag te gaan als callcenter medewerker, vermeld deze opleidingen dan zeker op je cv. Vermeld per cursus of opleiding de volgende gegevens:

  1. De naam van de opleiding of cursus.
  2. Het onderwijsinstituut.
  3. Een begin- en einddatum

Als je weinig of geen relevante werkervaring hebt, voeg dan een omschrijving toe. Laat daarin zien wat je allemaal geleerd hebt en welke vaardigheden je hebt ontwikkeld.

Cursussen
  • Klantgericht communiceren, NHA - 2017
  • Callcenter medewerker (6 maanden), NHA - 2015

Welke vaardigheden moet je toevoegen?

Om te bepalen welke vaardigheden je in je callcenter medewerker cv moet opnemen, lees je allereerst de vacature grondig door. Hierin staat vaak precies waar de werkgever naar opzoek is en dus waar jij je op moet focussen in je cv.

Voorbeelden van goede vaardigheden voor een callcenter medewerker zijn:

  1. Kennis van belsystemen
  2. Verkoopstrategieën
  3. Communicatieve- en schriftelijke vaardigheden
  4. Klantgericht
  5. Oplossingsgericht
  6. Luisteren
  7. Aanpassingsvermogen
  8. Onder druk werken
  9. Zelfbeheersing
  10. Overtuigingskracht

Extra onderdelen voor een effectief cv

Om op te vallen in de menigte, kan het waardevol zijn om nét dat stapje extra te zetten. Om dit te bereiken kun je extra secties aan je cv toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Vreemde talen: Als callcenter medewerker is het altijd handig als je ook nog andere vreemde talen kunt spreken.
  • Hobby’s en interesses: Dit laat wat meer van je persoonlijkheid zien en geeft je cv wat meer ‘body’.
  • Vrijwilligerswerk: Vrijwilligerswerk kan in sommige gevallen ook gezien worden als relevante werkervaring. Zeker als je hier bijvoorbeeld verkoopactiviteiten hebt verricht.
Maak een Perfect CV in 3 stappen.

Blaas de concurrentie omver met een perfect CV. Ontdek tips van échte carrière-experts en verhoog jouw kans op een baan.

Gratis CV makenCV voorbeelden