Klantenservice medewerker cv-voorbeeld en schrijfgids

Klantenservice medewerkers moeten bedreven zijn in het tevredenstellen van klanten en het leveren van goede adviezen en oplossingen op klantvragen. Een overtuigend cv voor een klantenservice medewerker toont een toegewijde houding om geduldig en professioneel met klanten om te gaan. In dit artikel laten we zien hoe je dat effectief kunt aanpakken.

Cv-voorbeeld klantenservice medewerker

Klantenservicemedewerkers reageren op vragen van klanten, informeren klanten over producten en diensten en lossen problemen op. Daarvoor moet je goed uit je woorden kunnen komen en oplossingsgericht zijn. Dit zal natuurlijk ook uit je cv moeten blijken als je indruk wil maken op potentiële werkgevers. Hieronder hebben we een voorbeeld cv opgenomen waar belangrijke ervaringen en vaardigheden in worden genoemd voor een klantenservicemedewerker.

Voorbeeld cv klantenservice medewerker

Opbouw en structuur van een cv voor de klantenservice

Voordat je begint met het invullen van relevante gegevens, moet je er eerst voor zorgen dat je cv de juiste opbouw en structuur heeft. Zorg dat je cv aan het volgende voldoet:

  • Gebruik de omgekeerd chronologische volgorde (dus per onderdeel de meest recente informatie bovenaan).
  • Kies een professioneel lettertype, zoals Arial of Verdana.
  • Zorg voor een duidelijk afscheiding tussen de verschillende secties door middel van witregels.
  • Stel ruime marges in en hanteer een regelafstand van minimaal 1.15.

Uiteraard moet je ook zorgen dat je cv uit de goede onderdelen bestaat. Doorgaans bestaat een klantenservice cv uit de volgende onderdelen:

  1. Persoonlijke gegevens
  2. Persoonlijk profiel
  3. Werkervaring
  4. Opleidingen
  5. Vaardigheden

Persoonsgegevens

Zet je persoonlijke gegevens op een zichtbare plek in je cv, zodat een recruiter of werkgever gemakkelijk contact met je kan opnemen. Het beste is om je persoonlijke gegevens bovenin je cv te zetten. Zorg dat je met name je telefoonnummer en e-emailadres correct vermeldt. Je kunt eventueel een LinkedIn profiel toevoegen, omdat je daar doorgaans wat meer informatie over jezelf kwijt kunt dan in je cv.

Voorbeeld profielschets

Het persoonlijk profiel is een belangrijk onderdeel om de aandacht van recruiters te trekken. In je persoonlijk profiel schrijf je een kort stukje over jezelf, je ervaring, prestaties en vaardigheden die goed aansluiten op de functie-eisen uit de vacature. Een recruiter krijgt hierdoor in 4-6 regels een goed idee van jouw kwalificaties als kandidaat.

Dit is een voorbeeld van een persoonlijk profiel voor een klantenservice medewerker cv:

Ik ben een professionele en empathische klantenservice medewerker die er altijd op gericht is om de beste service te verlenen aan (nieuwe) klanten. Ik kan me goed inleven in verschillende situaties, waardoor ik altijd een goede oplossing weet te bieden. Dankzij mijn goede schriftelijke- en communicatieve vaardigheden kan ik een boodschap helder en effectief overbrengen. Ik heb altijd mijn hoofd koel weten te houden tijdens stressvolle situaties of ongewenst gedrag van klanten.

Voorbeeld werkervaring

Je professionele ervaring is het belangrijkste onderdeel van je cv. Hier moet je zien te bewijzen dat jij dé perfecte match bent. De beste manier om dit te doen is door je eerdere ervaringen te delen en dan met name om belangrijke prestaties en resultaten te benoemen die je hebt behaald. Neem 3-6 opsommingstekens op per ervaring waar je kort en bondig je werkervaring opneemt.

Werkervaring

Klantenservice medewerker, BOLD, Zuid-Holland
april 2019 – Heden

  • Dagelijks ongeveer 70 inkomende telefoongesprekken en e-mails van klanten beantwoord.
  • Klantproblemen identificeren en oplossen.
  • Klachten registreren en het aanmaken van retourzendingen.
  • Klanttevredenheid verbeterd door regelmatig follow-up gesprekken te voeren.

Klantenservice medewerker, PicNic, Zuid-Holland
mei 2016 – april 2019

  • Beantwoorden van vragen en problemen van klanten, zowel via de chat als de telefoon.
  • Rapporten en memo’s opstellen om ervoor te zorgen dat de vragen van klanten correct werden beantwoord en afgehandeld.
  • Advies gegeven over vragen omtrent de diensten van PicNic.
  • Opbouwen en onderhouden van goede klantrelaties.

Als je nog geen werkervaring hebt, focus je dan op andere vormen van praktijkervaringen. Het belangrijkste is dat je kan aantonen dat je correct met klanten kan praten en omgaan. Haal situaties uit je persoonlijke leven naar voren waaruit blijkt dat je in staat bent om te luisteren naar vragen en hier passende oplossingen voor te verzinnen.

Opleidingen

Voor veel banen in de klantenservice heb je geen opleiding nodig. Echter, het feit dat je geen opleiding nodig hebt, betekent niet dat je dit onderdeel zomaar hoeft over te slaan. Er zijn namelijk wel certificaten die je zou kunnen halen. Deze kun je uiteraard aan je cv toevoegen. Als je een bijbaan in de klantenservice zoekt, vermeld dan de opleiding waar je momenteel mee bezig bent.

Opleidingen

Commerciële economie, Fontys
september 2021 – Heden

Cursussen
  • Omgaan met weerstand - 2022

Vaardigheden die het meest worden gevraagd

Persoonlijkheidsvaardigheden zijn veruit het belangrijkst in een klantenservice cv. Dit zijn vaardigheden als het goed kunnen communiceren, problemen oplossen en klantgericht werken. Lees de functiebeschrijving goed door en identificeer belangrijke vaardigheden die ook passen bij jezelf en je huidige ervaringen.

Dit zijn enkele goede voorbeelden:

  • Zelfbeheersing
  • Empathisch
  • Assertief
  • Flexibel
  • Klantgericht
  • Oplossingsgericht
  • Geduld
  • Kennis van producten en diensten
  • Stressbestendig
  • Luisteren

Talen

Zeker als klantenservicemedewerker kan het van toegevoegde waarde zijn als je meer dan één taal spreekt. Als jij ook (telefoon)gesprekken kunt voeren in andere talen, benoem deze dan zeker op je cv. Je hoeft de betreffende taal niet vloeiend te kunnen spreken om hem op te nemen in je cv. Als je een alledaags gesprek kan voeren is het vaak ook al voldoende.

Talen
  • Nederlands (C2)
  • Engels (C1)
  • Spaans (B2)

Lay-out van je klantenservice medewerker cv

Uiteraard moet de lay-out van je klantenservice cv ook in orde zijn. Zowel de inhoud als de vormgeving moeten voldoende indruk maken op een werkgever. Als je zelf geen grafisch vormgever bent, dan kun je het beste gebruik maken van een cv-template. Met een goed template hoef jij je geen zorgen te maken over de opmaak van je cv. Alles zal duidelijk gestructureerd en overzichtelijk vormgegeven zijn.

Maak een Perfect CV in 3 stappen.

Blaas de concurrentie omver met een perfect CV. Ontdek tips van échte carrière-experts en verhoog jouw kans op een baan.

Gratis CV makenCV voorbeelden