Een Zakelijk cv dat zich onderscheidt: hoe je dat doet

zakelijk-cv-maken

Het opstellen en schrijven van een goed cv dat zich onderscheid van andere kandidaten is nooit gemakkelijk. Zeker als je bedenkt dat recruiters soms wel tientallen sollicitaties ontvangen per vacature. Het doel van een zakelijk cv is om de werkgever te overtuigen dat jij een geschikte kandidaat bent. In dit artikel leggen we uit hoe je een opvallend zakelijke cv maakt, zodat jij een stap dichterbij je droombaan zal zijn.

Wat een zakelijk cv onderscheidt van andere cv's

Er zijn een aantal factoren die een zakelijk cv onderscheidt van andere 'soorten' cv's, zoals een modern cv of creatief cv. Zakelijke cv's worden over het algemeen het meest gebruikt voor zakelijke, formele functies waarbij het belangrijk is om een professionele uitstraling te hebben. Denk aan functies als Accountant en Accountmanager. Een zakelijk cv bevat over het algemeen minder creatieve elementen en maakt minder gebruik van felle kleuren. De focus ligt op het zo efficiënt mogelijk indelen van de inhoud om een professionele indruk achter te laten.

Zakelijk cv-voorbeeld

Hier zijn 2 voorbeelden van hoe een zakelijk cv er in de praktijk uitziet:

zakelijk cv voorbeeldvoorbeeld van een zakelijke cv

Zoals je ziet maken beiden voorbeelden gebruik van een professioneel cv-template, waarbij het aantal 'creatieve elementen' tot een minimum is beperkt en de focus volledig ligt op de inhoud.

Hoe maak je een zakelijk cv?

Dit zijn 5 stappen voor het maken van een zakelijk cv:

1. Zorg voor de juiste inhoud

De inhoud van een cv staat altijd voorop. Zorg dat je cv ten minste uit de volgende onderdelen bestaat:

  • Persoonlijke gegevens (inclusief foto)
  • Persoonlijk profiel
  • Werkervaring
  • Opleidingen
  • Vaardigheden

Daarnaast zijn er natuurlijk nog talloze extra onderdelen die je kan toevoegen aan je cv om extra op te vallen bij potentiële werkgevers. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Vrijwilligerswerk
  • Talenkennis
  • Nevenactiviteiten
  • Hobby's en interesses
  • Cursussen en certificaten
  • Etc

Het is altijd de moeite waard om naast de 'verplichte' onderdelen nog te kijken of je iets extra's aan je cv kan toevoegen waarmee je opvalt bij werkgevers. Veel sollicitanten focussen zich alleen op de verplichte onderdelen, omdat ze ervanuit gaan dat de rest er niet toe doet. Echter, een potentiële werkgever wil naast jouw professionele kwalificaties ook heel graag weten wat voor persoon jij bent. Je kunt je cv wat persoonlijker maken door bijvoorbeeld 2 of 3 hobby's te vermelden.

2. Kies de juiste cv-indeling

In principe mag jij zelf weten hoe je de indeling van je cv maakt, maar het is wel belangrijk dat je een overzichtelijke structuur kiest met een logische opbouw van de verschillende onderdelen. De meest gebruikte cv-indeling is het 'teruglopend cv'.

Bij het teruglopend cv vermeld je de volgorde van de verschillende onderdelen in de omgekeerd chronologische volgorde. Je vermeldt bijvoorbeeld bovenaan je meest recente of huidige werkervaring. Vervolgens werk je terug in de tijd en vermeld je jouw eerdere ervaringen.

3. Ontwerp of gebruik een zakelijk cv-template

Als je gaat solliciteren op een zakelijke functie, ontkom je er niet aan om een professioneel cv-template te gebruiken. Als je zelf geen grafisch vormgever bent en ook geen zin hebt om iemand daarvoor in te huren, zal je zelf een ontwerp moeten verzinnen (en maken) OF je zoekt een zakelijk cv-template die je kan gebruiken.

Bij Cvtips hebben we ook een aantal zakelijke cv-templates waar je eens naar zou kunnen kijken. Sommige zijn gratis en sommige zijn betaald. Hoe dan ook, zorg dat wanneer je een een curriculum vitae opstelt, dat je vormgeving en lay-out er zakelijk en professioneel uitziet. Er mag best kleur inzitten, maar vooral donkere kleuren met witte tekst werkt goed en ziet er professioneel uit. Daarnaast mogen er niet te veel creatieve elementen inzitten.

4. Gebruik actieve werkwoorden

Actiewoorden zijn voorbeelden van werkwoorden waarmee je jouw omschrijvingen in je cv krachtig kunt formuleren. Je kunt bij je ervaringen wel elke zin beginnen met "Verantwoordelijk voor X, Y, Z", maar daar straalt nou niet bepaalt een grote mate van zelfverzekerdheid vanaf. Probeer in plaats daarvan zinnen te schrijven met woorden als:

  1. Besproken
  2. Geanalyseerd
  3. Geïmplementeerd
  4. Bereikt
  5. Gecoördineerd

Zinnen die dit soort woorden gebruiken komen krachtiger over, omdat ze beschrijven hoe goed je een bepaalde taak hebt gedaan in plaats van alleen wat je hebt gedaan.

5. Focus op je resultaten

Tot slot, probeer waar mogelijk ook resultaten en prestaties te benoemen in je cv. Zoals zojuist ook al vermeldt, zijn werkgevers met name geïnteresseerd in hoe goed jij bent in je werk. Door alleen je takenpakket te beschrijven, kunnen ze dat niet tot nauwelijks inschatten. Door resultaten te benoemen die je uitdrukt in cijfers, percentages en getallen kunnen zij deze inschatting wel maken. Wellicht heb jij een nieuwe strategie ontwikkeld waarmee het aantal websitebezoekers is verdubbeld? Of processen gestroomlijnd waardoor de efficiëntie met X procent is gestegen. Dat zijn resultaten waar werkgevers wild van worden.

Extra tips voor het opstellen van een opvallend zakelijk cv

  1. Zorg voor een zakelijke foto op je cv: Bij zakelijke functies hoort ook een zakelijke foto. Zorg dus dat je er een beetje leuk en netjes uitziet.
  2. Schrijf alleen relevante informatie in je cv: Het heeft geen zin om een cursus edelsmeden op je cv te zetten als je gaat solliciteren op een verkoopfunctie. Dat neemt alleen maar kostbare ruimte in beslag op je cv.
  3. Pas je cv aan per sollicitatie: Een generiek cv sturen naar elk bedrijf waar je solliciteert is natuurlijk de verkeerde insteek. Je cv zal dan nooit helemaal aansluiten op de functie-eisen uit de vacature. Pas je cv dus per sollicitatie aan op basis van de behoeften uit de vacature.
  4. Controleer de spelling en grammatica: Geen enkele recruiter zit te wachten op een cv met allerlei taalfouten. Laat je curriculum vitae desnoods nalezen.
  5. Zorg voor een professionele opmaak: Zorg voor een professionele lay-out, waarbij je een goed leesbaar lettertype gebruikt, voldoende witregels gebruikt en een ruime marge instelt aan de zijkanten van je cv.
Maak een Perfect CV in 3 stappen.

Blaas de concurrentie omver met een perfect CV. Ontdek tips van échte carrière-experts en verhoog jouw kans op een baan.

Gratis CV makenCV voorbeelden
Hoi :-). Ik zal mijzelf even voorstellen; mijn naam is Lisanne Kropman. Ik heb ruime ervaring in Human Resource Management en Recruitment. Ik heb voor verschillende bedrijven mogen werken op de afdeling HR & Personeelszaken. Ik heb in mijn loopbaan dan ook ruime ervaring kunnen opdoen cv's, solliciteren en alles wat daarbij komt kijken. Na een hele poos gewerkt te hebben, leek het me wel leuk om de kennis en ervaring die ik had opgedaan op het gebied van solliciteren en het maken van opvallende CV's met een publiek te delen. Vandaar dat ik toen ben begonnen met Cvtips.nl.